Niat puasa harian dan juga sebulan

Tags
loading...


Pada tahun 2023, umat Islam di seluruh dunia akan memulakan ibadah puasa pada 23 Mac, yang bertepatan dengan hari pertama bulan Ramadhan menurut kalendar Hijrah 1444. Ramadhan adalah bulan suci dalam agama Islam, di mana umat Islam di seluruh dunia berpuasa selama sebulan penuh.


Puasa Ramadhan merupakan salah satu dari lima rukun Islam yang wajib dilaksanakan oleh setiap Muslim yang telah mencapai usia dewasa dan memenuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan. Selama bulan Ramadhan, umat Islam diwajibkan menahan diri dari makan, minum dan aktiviti lainnya dari waktu fajar hingga matahari terbenam.


Puasa Ramadhan adalah suatu amalan yang sangat mulia dalam agama Islam, di mana umat Islam di seluruh dunia mengikuti tradisi ini sebagai bentuk pengabdian dan ketaatan kepada Allah SWT. Selain itu, puasa juga dianggap sebagai cara untuk membersihkan diri dari dosa dan keburukan serta memperkuat ikatan spiritual dengan Allah SWT.

Lafaz Niat Puasa

Lafaz Niat Puasa Harian di Bulan Ramadhan

Jika niat puasa harian, kena lakukan niat setiap malam sepanjang Ramadhan.

Bahasa Rumi: Nawaitu Souma Ghadin ‘An Ada-‘i, Fardhi Syahri Ramadhana Hazihis Sanati Lil’lahi Ta’ala

Maksudnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala


Lafaz Niat Puasa Sebulan di Bulan Ramadhan

Niat puasa sebulan ini pula dilakukan sekali sahaja iaitu pada malam pertama Ramadan.

Bahasa Rumi: Nawaitu Souma Syahri Ramadhana Kul’lihi Lil’lahi Ta’ala

Maksudnya: Sahaja aku berpuasa keseluruhan pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala

Pada waktu berbuka puasa, umat Islam beribadah dengan melakukan solat Maghrib, diikuti dengan mengambil hidangan berbuka seperti kurma, air zam-zam, dan makanan lain yang disediakan. Kemudian, mereka melaksanakan solat Tarawih yang dilakukan secara berjemaah di masjid atau surau.


Pada malam Lailatul Qadar, yang jatuh pada salah satu malam ganjil di sepuluh malam terakhir Ramadhan, umat Islam menghabiskan malam dengan beribadah dan berdoa kepada Allah SWT. Malam Lailatul Qadar dianggap sebagai malam yang penuh berkah dan keberkatan, di mana setiap amalan yang dilakukan pada malam ini akan mendapatkan pahala yang berlipat ganda.


Selain berpuasa, umat Islam juga dianjurkan untuk melakukan amalan-amalan sunat seperti membaca Al-Quran, memberikan sedekah, memperbanyak zikir, serta melakukan amalan-amalan lain yang dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT.


Setelah sebulan berpuasa, umat Islam merayakan Hari Raya Aidilfitri sebagai tanda syukur dan kegembiraan atas berakhirnya bulan Ramadhan. Hari raya ini juga menjadi kesempatan bagi umat Islam untuk memaafkan dan bermaafan antara sesama manusia, serta mempererat hubungan sosial dan kekeluargaan.


Dalam kesimpulannya, ibadah puasa pada bulan Ramadhan adalah salah satu amalan penting dalam agama Islam yang diwajibkan kepada setiap Muslim. Puasa Ramadhan bukan hanya sekadar menahan diri dari makan dan minum, namun juga merupakan amalan spiritual yang dapat membantu umat Islam membersihkan diri dari dosa dan keburukan serta mendekatkan diri kepada Allah SWT.


EmoticonEmoticon